Rabu, 15 Ogos 2007

malangnya aku tak rajin...

ola... lepas beberapa lama. akhirnya aku ade selera nak menaip kat sini. bila kali terakhir pun aku tak ingat. tapi mmg diantara tu byk jugak bende berlaku. not bad utk seseorg 'nobody' mcm aku. takde yg menarik giler babeng, tapi cukup la utk aku je. bebaru ni. aku, adik aku, dgn kakak aku termasuk dua org anak buah aku attend satu dinner anjuran SelangorFM dan kerajaan negeri selangor. some event about.. hmmm jap, aku check balik nama majlis tuh.. "Malam Emas 50 : sempena kemerdekaan ke 50 peringat negeri selangor". event nih sepatutnya meraikan warga selangor yg bakal menyambut ulangtahun ke 50 pada 31 ogos nih. kira event utk anak merdeka la ni. baru aku tau rupanya ade persatuan anak merdeka kat malaysia nih. membership hanya terbuka utk mereka yg lahir pada 31 ogos. tak kisah tahun berapa.. janji 31 ogos. tapi mlm tuh event utk mereka yg lahir pada 31 ogos 1957. event nih klu tak silap aku di'stream'kan secara langsung kat radio selangorFM 100.9MHz. mmg dah lama aku tak turun dtg tgk event anjuran selangorFM nih. last aku turun aku rasa mcm baru je stesen radio tuh tukar nama dari radio 3 shah alam jadi radio malaysia selangor. its been that long! apepepun.. mlm tuh aku terasa mcm aku baru 8-9tahun.. ape taknyer, aku dihiburkan dgn lagu² Dato Yusni hamid & Kopratasa.. aku rasa macam baru 5 tahun lepas aku enjoy dgr lagu Masihkah Kau Ingat. tapi hakikatnya aku first dgr lagu tuh waktu aku umo somewhere antara 5-6tahun. first ever lagu 'cintan' yg aku layan dlm idup aku. dan sesungguhnya lagu tuh mmg ade makna pasal lagu tuh mengingatkan aku dgn first crush aku waktu tadika... hahaha thats right, aku dah mula reti minat pompuan waktu aku tadika tuan² dan puan²... and to see sani sudin, siso and usop age.. bebetul buat aku rasa ditarik ke alam nyata... tapi aku dpt salam diorang, so thats all that matter ;)


mlm tuh selain ade artis baru nama fifi perform (aku tak sure la dia nih adik adrian ke tak pasal bila mc announce nama dia, aku terus teringat kat adik pompuan penyanyi adrian yg dulu pernah buat album dgn dia.. walaupun aku tak ingat sangat rupa dia, tapi dah alang² aku terasa mcm dibawak ke alam 80'an.. i might just pretend she is adrian's sister). mlm tuh jugak, selepas sekian lamanya, aku dpt tgk dato jamali shadat jadi mc disamping bonda sy.. hajah latiffah sidek. now i know why the sudden picture of him and my mom are on the kitchen table while MCing ages ago suddenly ade atas meja mkn... i remember watching them on stage when i was still young. after all this time, they still can 'click' spontaneously and that night here they are, on stage together again. seriously, dato jamali mmg comedian pujaan waktu sy kecik.. his voice talent is so impressive that i wish i would still have his comedy cassette. but sigh.. if i know one day org² kita susah nak appreciate bende² camnih. mau aje aku simpan kaset² dia tuh, rip buat mp3, lepas tuh simpan kat hd and have the pleasure of listening to it whenever i want. harus jugak aku cuba invite dia dtg buat sketch kat layar tanchap nih.. hahaha me and my big 'dreams'.


and mlm tuh ternyata bersebab kenapa bonda sy suruh anak² dtg event nih. satunya pasal event nih last dia dtg sebagai mc dibawah bumbung selangorFM. lepas nih mak sy officially free agent. lepas 36tahun menabur bakti dgn rtm, tepat 3ogos lepas mak sy dah join kumpulan pesara kerajaan. dari angkasapuri, ke radio ipoh, ke radio melaka dan last skali ke radio selangor. she's been to 4 station that took her almost all around the world. not bad for a radio dj. i remember during her time, kerjaya dj bukan glamer cam sekarang. sekarang dj ialah selebriti. dj dulu, ade yg lepas konti terus bawak teksi. they dont have to worry pasal nobody recognise their face. takde istilah jatuh standard, takde kelas or any degrading issues. dj sekarang pun rata² nasib baik pasal kebykkan stesen dah adopt pendekatan pre-format broadcasting. dah kurang live telecast. aku ingat lagi waktu aku kecik, sape je antara tiga org anak latiffah sidek tak pernah berguling dlm bilik konti time emak nya celoteh on air? tidur dlm bilik konti, duduk atas riba emak, jatuhkan stack cds, vinyls, tapes, bersin dekat dgn mic, mess up with ribbon tapes recording and end up kaku bila ajak buat bising during recording drama radio? we all did this while she's LIVE ON AIR!! and i think bukan kitorang bertiga je, my niece and nephew pun sempat merasa since ade few time nenek dia 'kidnap' bebudak nih bawak pi office. i can only imagine the fun this kids have playing there. mesti diorang tgk tempat tu full of cool stuff when adults like us would think wires, cds, props and other stuff are just bende menyemak je... altho i rarely go to conti room after i hit 15, i still remember going to the station, teman ibu la kononnya since bonda hari tuh kena keje sampai pukul 12mlm.


after a while of sitting by myself kat ruang tamu ofis, i decided to hang out dlm bilik konti. as usual my mom is on air. one thing yg aku tau mak aku cukup tak suka handle program request lagu nih. pada dia tak produktif. "org mintak, kita pasang" and at that time, u cudnt believe how many off air caller yg akan call and borak dgn dj bertugas. ade certain people tuh dah slalu sgt call sampai dah jadi resident caller dah, tapi yg pelik tak pernah nak call on air. segan katanya. ade yg dah selalu sampai bleh mengadu domba memacam, borak cam kawan lama pun ade, tapi bila aku tanye sape makcik tu ma? dgn rilek je mak aku ckp.. ntah... tapi slalu jugak la call, tak pernah jumpa pun... aku pun mcm biasa, lepas masuk bilik konti, tangan mula la gatal geledah rack cds and vinyls yg ade dlm bilik tuh. selalunya mak aku akan dah siapkan playlist dan cd² yg dia nak pasang mlm tuh (contrary to keadaan skang where all song are centrally store in a server.. klik saja udah). slalunya tak byk pun, pasal mak aku lebih prefer berborak dari pasang lagu. lagu² nih dia akan pasang bila producer request time-out atau mak aku nak buat bende² 'emergency'. 10 cd maximum kot for an hour program. tapi aku nih pun kekadang baek sgt. time lepak kat hall tuh je dah gatal gledah rak cd, and bawak masuk lagi. aku rasa byk kali jugak aku temper dgn playlist mak aku. ade je aku hulur cd suruh mak aku pasang. ade sekali tuh mak aku tah knape generous amik terus pasang je cd² yg aku bagi. lepas pasang lima lagu, ade off-air caller nih call and tanye "kenape mlm nih taste music kak tipah lain? tak syok la... sy nak layan lagu hindustan, klu tak ngantuk la keje mlm nih" terus mak aku jegil mata kat aku which mean "ok thats enough!" sambil jawab, 'saje je nak test cd music yg baru sampai, tak pasang tak elok plak'. i almost burst into laughter after hearing that response, some of the non-malay track yg i reorder that night ade yg dah lebih setahun stack kat situ. lepas caller tuh end call, mak aku receive agak byk call regarding the song selection mlm tuh. altho most of them are offair caller, tapi ade gak satu dua call yg tanya onair. and suprisingly some of them are my mom fans who knows my mom selection of music more than i do. hehe.. nasib baik la time aku rajin teman mak aku ke konti, taste music aku tak mcm sekarang.. klu tak, mau tekujat makcik² dan pakcik² kat area kg² yg slalu tune in dgr segmen mak aku...

0 ngomel: