Selasa, 2 Oktober 2007

Musim Baru Bermula

Akhirnya september pun menghilangkan diri dan selamat datang oktober! Memang dah lama aku tunggu masa ni. sebagai seorang manusia yang jarang berhadapan dengan tv, dan ditambah hakikat yang rumah aku cuma ada decoder astro tanpa perkhidmatan. memang banyak program tv yang aku tak dapat nak tonton dengan kadar sekerap yang aku mau. sebaik baik aku, aku cuma dapat tengok tv selang sehari dari sesi terakhir aku menonton tv sebelumnya. itu pun tengok berita atau apa² program tv yang melibatkan event yang berkaitan dengan suasana/ keadaan keliling aku. jauh sekali nak komited dengan satu atau lebih program tv lain. memang "tak dapek jack". jadi satu satunya cara untuk aku terus ikut program² atau siri tv nih ialah dengan.. hmmm... mendapatkan dari sumber alternatif. ini adalah satu perkara berkaitan dengan teknologi yang aku suka dan setuju sangat. walaupun ia tak menyumbang kepada pembangunan sosio ekonomi secara amnya, tapi selagi aku tak merasa teknologi yang mampu nak buatkan breakfast aku, kupaskan buah dan kemaskan peti ais secara automatis, aku rasa inilah nikmat dari kesan pembangunan teknologi yang jitu, yang akan aku kenang secukupnya. hehe..

jadi kembali kepada topik siri tv, kalau ikutkan nafsu memang banyak program tv yang aku nak follow up baik dari jenis doku, drama, comedy, live show, talk show sampai ke iklan tapi atas beberapa faktor kekangan yang sahih, aku cuma dapat hadkan kepada beberapa saja. dan sememangnya bulan oktober menjanjikan yang rutin mingguan aku akan berputar mengikut paksi semula... huhu




sayangnya siri ni telah pun sampai ke penghujung musim ke 4 hanya pada episod 12. dengar cerita studio dah bagi lampu hijau untuk sambungan musim ke-5. cuma tak tau lagi bila nak disambung







setelah sebulan lebih asyik terjumpa artikel pasal siri tv ni. akhirnya aku tergerak jugak untuk cuba menonton episod pertama dari musim pertama Eureka! (bukan eureka program tv tahun 80-an ye!). dan rumusannya.. akan terus ku ikuti siri ini pasal ia agak unik untuk selera aku.




david duchovny is back! cuma bezanya kali ni dia tak bawak watak agen yang taksub, cuma menjadi seorang penulis yang taksub dengan pendapat diri sendiri. aku tertarik dengan cerita ni pasal karektor Hank Moody. mana mungkin seseorang yang self centered supreme, dalam masa yang sama meletakkan keluarga (anak perempuan dan bekas isteri) sebagai perkara paling pertama sekali dalam hidup? tapi itu la yang nak dijadikan cerita.... and that is what TV is all about, making the impossible a seems reality ;)


sepanjang aku hidup, tak pernah sekali dalam hidup aku, aku tak pernah tak minat 'black comedy'. walaupun pada pendapat aku yang kebanyakkan sitcom kaum african american ni sama dari satu siri ke satu siri. tapi dari penilaian menyeluruh, ia masih lagi offer sesuatu yang lain dari siri tv lain (dan berdasarkan pendapat aku ni juga, obviously aku tak pernah lagi tengok Shaft tahun 70an.. hehe). bermula dari the jeffersons, cosby show, family matters, fresh prince of bel-air, in living colors, malcolm & eddie, my wife & kids.. sampai la paling terbaru.. everybody hates chris.

by now, mesti dah ramai yang tau pasal siri tv 30 rock. mau tidak, member aku yang cadangkan siri ni pun tengok di astro, dan aku catch up dari sumber aku.. haha. siri nih sikit tak banyak mengingatkan aku dengan scrubs. cuma bezanya cerita ni fokus pasal pembabitan orang belakang tabir dalam live tv show. tetiba teringat scrubs.. entah bila nak start kumpul ni.


satu satunya cerita yang secara tak langsung mengingatkan aku dengan misfits of science, manimal dan automan.. all roll in one! (sapa kata takde shape changer dalam siri ni? cuba check balik..) cuma untuk melengkapkan kenangan 80an aku, siri ni takde gadget bergerak dalam bentuk motor, kereta, helikopter dan sepasukan manusia elit yang salah seorang suka isap curut dan lagi seorang suka pakai rantai berela-ela kat leher je... kalau tak, pasti lengkap... pasti

dan tahun ni juga, secara gosip, akan menjadi titik permulaan bagi siri tv "adunan semula". memula sekali kita ada smallville (walaupun jalan cerita agak original, tapi suasana dia masih sama), tahun nih dimulakan dengan kembalinya bionic woman jamie sommers - walaupun tak ikut jalan cerita siri tv asal (kalau nak ikut asal baik ulang siaran kan?). antara tajuk lain yang dikitar semula ialah flash gordon.. yang aku sendiri tak nampak apa bestnya dari zaman strip komik, sampai jadi komik penuh, movie animasi, siri kartun... its just a blonde high school sport dude.. show off! pfftt~.

(dan ada ura² mengatakan yang knight rider akan di kitar semula dan KITT bukan hanya boleh bergerak secara automatis.. malah boleh bertukar rupa.. hmmm macam ambik konsep Viper je. baik buat balik misfits of science atau manimal atau streethawk yang tak sempat habis satu musim tu)





sepanjang season break beberapa siri tv tadi. aku ada satu program tv yang berjaya memenuhkan hari aku... hehe

Who Wants To Be A Superhero?
(gambar hiasan adalah dari musim ke2. secara peribadi aku lebih suka musim pertama)

0 ngomel: