Rabu, 30 Julai 2008

Hari Biru Di Shah Alam (sebuah catatan penutup)

yeap. by now, eveyrone must have know the result. it was Chelsea 2 - Malaysia 0

2-0 JE?

...Hari nih je. aku sampai office, semua org duk tanya, ape citer game malam tadi. (nampak sangat aku sorang je fan chelsea hardcore kat ofis nih.) aku pun dgn ringan mulutnya kongsi la pandangan aku pasal game malam tadi. dan seperti yang aku jangka, fan² liverpool dgn MU dah start bagi kata² sinis... "kalau 2-0 je lawan malaysia, camne nak lawan lokomotiv moscow lepas ni?"

aku nampak hala tuju perbualan tu. tapi aku buat bodoh je. takmo la terlibat dgn perlanggaran ideologi pepagi ni. tapi apa yg nyata. aku state kan pendapat kedua aku yg agak ramai tak puas hati (nih semua gara² taknak beli tiket lepas tuh harap ada live telecast kat astro.. HAH~!)

"Malaysia Was A Solid Figure When It Come To Defensive Mode.. And A Smart, Organise Defense. The Best Defensive Play I've Seen Since The Year of Subadron Aziz Last Play For Malaysia" (sebenarnya aku cakap dalam bahasa, tapi saja nak tulis dalam english.. pfftt~!)

ramia tak percaya, ramai cakap chelsea bagi muka and all those uninspiring words.. tapi hakikatnya aku nampak dan aku boleh pikir logik. kalau stakat nak bagi muka, 4 gol is a minimum requirement. but chelsea was struggling to get past the malaysian side. even in the last 30minutes so tang mana yg bagi muka tu? lagipun, aku perati feedback news agency.. hanya news agencies tempatan je yg bagi review "ala.. kalah jugak kan?". sementara news agencies luar negara semua bagi komen terkejut dgn kemampuan malaysia and was left asking why we're in 166th place in the FIFA rank?"

"I Was Proud of The National Team"

itu je yg mampu aku cakap kat semua orang. insyallah malam nih ramai dah yg dapat tgk siaran ulangan kat tv. and hopefully ramai yg setuju dengan pandangan aku dan lagi 70k crowd yang ada kat stadium malam tu.


Benda² Yang Sempat Aku Perhati Di Stadium
  • Ramai yang datang pakai baju chelsea. lebih kurang dalam 15orang, sorang je pakai jersi malaysia.
  • suasana dalam stadium macma family outing. first time aku tgk game bola, crowd dia agak senyap je. sifat² 'kesopanan' nih buat aku - yang datang sorang² - jadi segan nak jerit. tapi lepas first gol aku dah tak ingat orang. dan aku sorang je yg duk jerit support malaysia tanpa berbelah bagi. tapi....
  • agak pelik bila tgk few mat salleh's clad in tiger stripe jersey (tolak Sharifah Sofea and her family since dia memang mat salleh kategori tempatan.. hahaha) , a bunch of koreans, a family rasanya (btw ada sorang adik perempuan mamat korea yang asik tersenyum je.. peh, comel) who keep telling their friend over the phone how malaysia is playing their best game ever, and a few african people screaming Malaysia Boleh! while some malaysian - i think the CFC fan club people are singing the Blues team supporter's song as if they were from London visiting Malaysia.
  • aku rasa aku nampak Bard datang stadium pakai baju Liverpool... "salah Stadium La Wei... nak Liverpool tulis surat guna letterhead JPM jemput datang la wei~!"
  • why nizaruddin yusof? bukannya aku tak minat tgk nizar main, tapi aku rasa zaman bagus dia dah lama hilang. yg ada skang nih tinggal zaman pengalaman dia je. itu pun kenapa midfield? posisi baru dia ke? terus terang, aku mengharapkan lebih ramai kelibat player Kedah mlm tadi. mana pegi badrol bakhtiar? kenapa tak jadi masukkan safrizan first eleven? (still tabik kat irwan fadzli idrus, dia main bagus)

Mohd Helmi Eliza Elias
sapa sangka, seseorang yg mempunyai figure yg agak frail macam si helmi nih lebih tenang jaga gol dari penjaga gol malaysia yg sebelum-sebelum ni. dah la tenang, fokus plak tuh. insyallah, kalau dia konsisten performance macam ni, let say utk 5-6 tahun lagi. aku akan letak dia sebaris dengan GK malaysia lain yg pernah jadi idola aku. dan aku harap sangat talent mcm helmi nih, tolong la, kalau taknak main luar negara pasal takut jauh dgn famili pun, atleast consider la main dgn team sekitar ASEAN mcm singapore ke, indonesia ke, thailand ke... stakat save shot dari kelibat macam safee sali dlm MSL tak kemana pun, dah la safee sali tuh sorang je, nak jumpa dalam game pun satu season 4-6kali je. ply trade kat singapore la. dpt jadi gk Gombak United pun ok pe?

Kesimpulan Keadaan
aku lebih fokus tgk game malaysia dari sibuk pikir pasal chelsea.. owh.. dan senyuman pompuan korea tuh.. sampai skang teringat... dah la dia senyum, mak dia pun senyum.. tinggal abg dia je cam jegil mata lebih skit aku usha adik dia... hahaha

0 ngomel: